Home Zakelijk Bedrijf starten
Een eigen bedrijf starten PDF Afdrukken E-mail

In het geval dat u uw eigen zaak wilt starten, komt daar veel bij kijken. Belastingen, vergunningen, rechtsvormen, administratie, bedrijfspand, ondernemingsplan etc. Als u hier graag advies over wilt kunt u terecht bij de Kamer van Koophandel. Zij kunnen veel voor u doen, maar zullen u in veel gevallen ook adviseren een boekhouder te zoeken.


Met de kennis en ervaring van BelastingWerk wordt het opstarten van uw bedrijf een stuk gemakkelijker. U bent in gezelschap van ervaren ondernemers en specialisten op administratief en financieel gebied, die met u meedenken.


Ondernemingsplan

Als u het besluit heeft genomen om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan, stelt u allereerst een ondernemingsplan op. Hierin behandelt u zaken als de handelsnaam en rechtsvorm van uw onderneming, wat uw korte en lange termijn doelstellingen zijn en hoe u dit alles gaat financieren.


Kamer van Koophandel en Belastingdienst

Vervolgens gaat u naar de Kamer van Koophandel om u te laten inschrijven in het handelsregister. U krijgt dan een KvK nummer. Vaak wordt hier ook meteen voor u geregeld dat bij de Belastingdienst wordt aangemeld, en krijgt u tevens een Btw nummer.


Opzetten administratie; laat geen aftrekposten lopen bij uw eerste aangifte

Het is verstandig om tijdig te beginnen met het opzetten van een administratie. Kosten die u gemaakt heeft voor uw bedrijf, nog voor u werkelijk gestart bent, mag u namelijk meenemen als kosten bij uw eerste aangifte inkomstenbelasting. Maak daarbij ook een overzicht van de spullen die u vanuit privé in uw onderneming gaat gebruiken. Van een aantal van die spullen kunnen de kosten voor het zakelijke gedeelte afgetrokken worden van de winst, waarmee u dus belasting bespaart.


VAR

Als u als ZZP'er aan de slag gaat, is het raadzaam om ruim vantevoren een VAR (verklaring arbeids relatie) aan te vragen bij de belastingdienst. Aan de hand van uw gegevens bepaalt de belastingdienst dan of uw opdrachtgever loonbelasting moet inhouden. Dit kan het geval zijn als u b.v. maar 1 opdrachtgever heeft.


En dan ook nog......

Andere zaken die u mogelijk nog moet regelen zijn:


   .
Het afsluiten van een verzekering (ziektekosten, aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid, enz.)
   . Het volgen van een extra opleiding, als u nog niet aan alle beroepseisen voldoet
   . Inschrijven bij bedrijf- of produktschap van uw branche
   . Nagaan bij de gemeente of u uw bedrijf aan huis mag beginnen
   . Nagaan of uw bedrijf voldoet aan het bestemmingsplan (evt. wijziging bestemmingsplan aanvragen)
   . Melding milieubeheer of milieuvergunning aanvragen bij de gemeente
   . Nagaan of u nog aan speciale brandveiligheidseisen moet voldoen
   . Een verklaring van geen bezwaar via de notaris bij het ministerie van justitie aanvragen
     als u een BV wilt oprichten.




Aarzel niet om advies te vragen

Veel kunt u zelf regelen, maar wellicht twijfelt u of heeft u vragen. Onze adviseurs staan voor u klaar om u te helpen en uw vragen te beantwoorden.
Gaat u zich vestigen in Almere, Lelystad of een andere plaats in Flevoland of 't Gooi, aarzelt u dan niet om ons te bellen of te mailen. Het eerste gesprek is gratis.




BelastingWerk  -  tel.: 06-22544328  -  email: Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken